Tillbaka till flödet

Eldata fördröjd mer än 30 dagar

För oss på Greenely är våra användares tillgång till sin eldata vår viktigaste fråga. Vi kan försäkra dig om att vi ständigt jobbar för att processen att få sin eldata i appen går så fort som möjligt. Nedan är de främsta anledningarna till varför datan dröjer längre tid. Har du ytterligare frågor rekommenderar vi att vända dig direkt till ditt elnätsbolag som är ansvariga för att skicka datan enligt korrekt sätt.


Väntat i 30 dagar:

Nu börjar även vi skruva på oss i stolarna. Om du har väntat en månad är det någon större ändring som behöver göras. Antingen behöver nätbolaget ändra så kallad avräkningsmetod (på vilket sätt din elmätare räknar din förbrukning) eller så får de inte kontakt med elmätaren för att göra de nödvändiga systemändringarna.


Väntat i 60 dagar:

Nu är både ni och vi trötta på att vänta. Nätbolaget är nog rätt less på att få våra påminnelser också. Oavsett så har du fortfarande rätt till datan och den kommer att komma till appen. Om två månader har gått så beror detta sannolikt på att elmätaren är för gammal. Som tur är: En del av ellagen säger att om du behöver en ny elmätare för att få timdata så får du den utbytt kostnadsfritt av ditt nätbolag. Då behöver de kontakta dig och komma hem till dig för att byta ut den. Om de inte hört av sig rekommenderar vi dig att även du kontaktar dem för att ta sätta pressen på och ta reda på varför det dröjer.


Väntat i 90 dagar:

Enligt mätförordningen får det dröja upp till 90 dagar för schablonavräknade elavtal innan nätbolaget måste leverera timdata till appen. Detta är väldigt sällsynt men det händer tyvärr. Tar det mer än 90 dagar bryter nätbolag mot lagen. Vi har påtalat detta för dem redan innan det händer för att undvika att det händer. Ärligt talat vet vi inte vad det kan bero på att det dröjer. Vi har försökt göra processen så effektiv som möjligt för nätbolagen att genomföra ändringarna och skicka datan till oss enligt de standardiserade protokoll som finns. Vi håller dig uppdaterad så fort vi vet något mer men att inte skicka datan inom 90 dagar anses vara ett lagbrott.



Säkra eldatan framöver

I januari 2020 trädde en lagändring i kraft som stärker din rätt till eldata!

Tidigare gavs alltid nätägare rätten att skicka eldatan med viss fördröjning. För elkunder med timavräknade timavtal måste elnätsbolagen skicka in data utan fördröjning. Är du elkund hos Greenely tar vi hand om allt det där åt dig och säkrar att du får din data inom bestämd tid. 


I de fall där du använder gratisversionen av appen så får nätbolag dröja upp till 12 dagar på sig innan korrekt data kan presenteras i appen. Detta jobbar vi såklart med att minska.


Teckna Greenelys eltjänst med elavtalet så säkrar du leverans av eldatan i appen.

Till elavtalet!

Senast uppdaterad: 27 april 2020